Primus förfaller medan ägarna bara ser på

Vid en resa norrut så gjorde vi ett besök på Docksta varv för att titta på Medelpads Sjöhistoriska förenings ångbåt Primus. Efter många år uppe i Docksta så är den tidigare så ståtliga ångbåten ett förfallet vrak. Den flyter men inte mer.

Det är en mindre skandal att båten har tillåtits förfalla på detta sätt av Styrelsen i Sjöhistoriska föreningen, förr jobbades det ideellt med handkraft av kunnigt folk i föreningen i dag är det sen många år pratmakare som styr. Dessa pratmakare som har just talets gåva som enda merit, talar i stora ord om vad som ska göras men åstadkommer inte ett dyft.

Resultatet är att Primus blev ett vrak. Och skyll inte på brist på pengar, bristen sitter i att ingen vill göra något med handkraft. En burk färg är inte dyr men med pladder målas det inte. Likadant är det med paviljongen i Sundsvall, flyttad och målad av Sundsvalls kommun och ändock så förfaller den i snabb takt. Den sönderblåsta vimpeln på flaggstången är en symbol för hela föreningen i dag och visst är det vackert och beskrivande när trasorna efter flaggan har hängt uppe i flera år och inte bytts ut.

En ny vimpel kostar inte många kronor men visar på hela föreningens handlingsförlamning. Men det är vanligt att pratmakare hamnar i toppen på föreningar, så kallade föreningsmänniskor vilkas enda meriter är just prat i alla former men ingen handlingskraft. Och pengarna som gick till plåtpissoaren på kajen i Sundsvall hade behövts bättre till upprustning av båten men alla pissnödiga är ju glada över att ha fått en pissoar. Men oavsett vad pladdermakarna säger så ligger ång- båten Primus i sina dödsryckningar, till sorg för alla som satsat både tid och pengar i båten.

Och det bästa är nog att inse att en försäljning av båten är enda alternativet, ska båten överleva så måste den hamna hos några handlingskraftiga människor som visar resultat kvarstår den i Sjöhistoriskas förenings ägo så hamnar båten förr eller senare på havets botten (i Docksta). Alternativet finns att donera Primus till föreningen Galtströmståget som garanterat sätter den i körbart skick inom något år då denna förening har handlingskraft som kännetecken.

Eller så säljs Primus innan båten blir totalt värdelös och pengarna investeras i Ång- båten Ophelia som Galtströmståget rustar upp. Allt är bättre än att det fortsätter som i dag, brist på pengar har alla föreningar bristen hos Sjöhistoriska föreningen är handlingskraft och handkraft. Det är den som håller i penseln som målar inte prat- makarna som talar.

Pratare målar ingen båt

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Dela
  • +1 Intressant!