Annons
Annons
Annons

Vi måste skapa mer tid för lärande

Insändare

Om vi ska vända trenden i skolan måste vi diskutera förutsättningar för lärare, undervisning och likvärdighet. Att vi måste utgå från klassrummet vet också två politiker i Timrå, skriver Åsa Steholt Vernerson, talesperson för kampanjen Mer tid för lärande MTFL.

Debatten om skolan har pågått i många år och omfattande reformer har beslutats av riksdagen. Men elevernas resultat har bara blivit sämre. Det är inte så märkligt. Debatten har inte handlat om lärares och elevers vardag i klassrummet utan om lärarutbildning, betyg och mycket annat. Men de sista månaderna har man börjat diskutera undervisning och lärande.

Nästan alla som utvecklar läromedel på förlagen är lärare. Vi har länge varit frustrerade av att se att lärare i skolorna inte får förutsättningar att genomföra sin uppgift. När nu debatten börjar svänga vill vi driva på. Vi vill att den ännu mer ska handla om det som är viktigt i klassrummet. Det allra viktigaste är att läraren får tid att möta eleven. Det visar all forskning. Nio läromedelsförlag har därför startat kampanjen Mer tid för lärande MTFL.

Kampanjen driver tre frågor:

1. Skapa tid för mötet mellan läraren och eleven.

2. Fyll digitaliseringen med innehåll.

3. Gör skolan likvärdig.

Det handlar om att på olika sätt skapa mer tid för lärande. Vi vill engagera lärare, elever, forskare och politiker från alla partier för att hitta lösningar. Vi vill vända på varenda sten för att göra det. Vi har redan 700 med oss på Facebook och vi kommer bli fler som vill ge lärare tid, kraft och förutsättningar att göra det möjligt för varje elev att nå sina mål i skolan.

Politikerna Lena Bergkvist och Lotta Borg i Timrå har börjat vända på stenarna. Eftersom Skolverkets tidsstudie som publicerades förra veckan visar att lärare arbetar flera timmar övertid varje vecka, talar politikerna om lärartäthet. De vill ha läsplattor och aktuella läromedel till varje elev. Eleverna ska 2013 självklart ha datorer, men utan digitala läromedel blir datorerna tidstjuvar för lärarna och pedagogiken utvecklas inte. Tryckta läroböcker måste vara aktuella och anpassade till den nya läroplanen med tydligare kunskapskrav. Politikerna vill slutligen att skolan ska vara likvärdig även för elever med särskilda behov.

Detta är frågor som Timrå, enligt Lena Bergkvist och Lotta Borg måste ta itu med, över partigränserna, för att vända kommunens negativa trend. Vi som står bakom Mer tid för lärande förstår också att nyckeln till att förbättra skolan är just dessa klassrumsfrågor.

Det är professionella lärare som ska undervisa, men vi måste alla vara tillräckligt insatta och engagerade för att kunna ge dem vårt fulla stöd. Vi får inte vältra över ansvaret på enskilda lärare.

Åsa Steholt Vernerson

Talesperson för kampanjen Mer tid för lärande MTFL

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons