Turbulens

Det ska fan vara flygbolagsdirektör. I alla fall om bolaget heter SAS. I går rapporterade Dagens Industri att företagets mest upphöjda kunder är missnöjda med servicen. Bland annat har några av dessa väldigt viktiga resenärer framfört klagomål mot att det inte längre serveras champagne, utan billigt mousserande vin ombord på planen. Bland medlemmarna i SAS mest förnäma klubb finns flera namnkunniga personer, däribland Nordeas vd Christian Clausen.

Om den danske storbankschefen tillhör dem med synpunkter på serviceutbudet förtäljer inte historien, det skulle dock inte förvåna. När Nordea i går presenterade resultatet för det tredje kvartalet, kommenterade Clausen rekordvinsten på cirka åtta miljarder kronor, med att han var "ganska nöjd". Är inte åtta miljarder tillfredsställande, kan man nog tänkas ha synpunkter även på benutrymmet i kabinen ...

Samtidigt har SAS betydligt större problem än snorkiga finkunder. Bolagets överlevnad är hotad. Det har SAS visserligen varit en längre tid, men snart införs nya redovisningsregler som innebär att den egna kassan på tolv miljarder kommer att vara slut. Nu väntar nya sparpaket, oklart för vilken gång i ordningen, för att ytterligare pressa ner kostnaderna. Om det räcker återstår att se. Klart är att SAS har dröjt alldeles för länge med att ställa om från den privilegierade monopoltiden till dagens prispressande och hypereffektiva flygmarknad.

På senare tid har flera bolag tvingats ställa in sina flygningar sedan pengarna tagit slut. Därför ett tips, från en som har upplevt två flygbolagskonkurser inom loppet av några månader: vid bokning av resor som ligger långt fram i tiden, betala med kreditkort.

Dela
  • +1 Intressant!