Utan konsumentskydd

Svante Säwén

Häromveckan drog artisten Bruce Springsteen sammanlagt132 500 åskådare vid två konserter i Göteborg. De flesta åskådare verkar lyriska. The Boss, som han kallas, bjöd uppenbarligen på en fantastisk upplevelse. Så mycket tråkigare var det för de hundratals biljettköpare som lurades på upplevelsen.

VD:n till en biljettåterförsäljare greps i samband med en av konserterna, men han har nu släppts. Tydligen finns det inget lagstöd för att fälla honom i och med att företaget lovar att betala pengarna till dem som blivit utan biljett. Men det är förstås en klen tröst för alla som först gått miste om konserten och som kanske åkt hundratals mil för att få vara med om denna upplevelse.

Vad borde då göras för att reglera denna bransch? I Danmark och Norge är det förbjudet att ta ut överpris för biljetter av den här typen. Inte minst som ett sätt att försöka hindra svartabörshandel. Men i Sverige ser det annorlunda ut. Vid gårdagens utsålda match i Göteborg mellan Manchester United och Barcelona kunde ett företag erbjuda biljetter för 1295 kronor som ursprungligen kostade 425 kronor. Samtidigt har många som köpt biljetter blivit utan.

En gång hade Sverige ett relativt starkt konsumentskydd. Nu talar till och med organisationen Sveriges konsumenter om värdet av en andrahandsmarknad för biljetter. I radions Studio ett på tisdagen talade Louise Ekström, företrädare för organisationen som tidigare hette Sveriges konsumentråd, om att det kan hända mycket mellan ett biljettköp och en konsert ett halvår senare. Och när det gäller prispålägget har hon ingen synpunkt!

Självklart kan det hända mycket på ett halvår. Men i dag finns det större möjlighet än någonsin att sälja biljetter utan större pålägg än kostnaden för en annons, på nätet eller i tidningen. Det har gått rätt långt när till och med företrädare för en organisation som ger ut den anrika tidningen Råd och Rön accepterar dagens ordning.

Däremot accepterar de förstås inte lurendrejeri, som att man betalar för en biljett man inte får. Tydligen uppmanar Sveriges konsumenter drabbade som hör av sig att ta direktkontakt med konsumentminister Birgitta Olsson för att tala om att dagens lagstiftning inte duger, eller rättare sagt saknas.

Frågan är väl när den här regeringen reagerar. Det tog år innan de ens reagerade på Sms-lånefällan. Och fortfarande är vad jag förstår regelverket där för dåligt. Ta sen exemplet med taxinäringen som vi skrivit om så många gånger.

Fortfarande verkar det helt omöjligt att få myndigheterna att fastställa en maxtaxa. I stället tillåter man diverse friåkare att rent skinna sina kunder. I Stockholm leder det till att staden helt i onödan får dåligt rykte bland de turister som vi så gärna vill ska besöka vårt land. Vi lever i en tid när vi inte längre behöver teoretisera om avregleringarnas problem. Vi lever mitt i eländet. Det är hög tid att göra något åt det.

Dela
  • +1 Intressant!